Mnemotechniki – jak zwiększyć skuteczność zapamiętywania?

Patronem nowego cyklu postów o tematyce studenckiej jest Samorząd Studentów Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – dziękujemy za współpracę!

Jeśli myśli o sesji i konieczności zapamiętania ogromnej ilości informacji wywołują w Tobie niepokój – spokojna głowa, nauka zna na odpowiedź na tę trudność! 

Wiedząc, że jednym z najczęściej ujawniających się objawów ADHD wśród dorosłych jest zapominanie, proponujemy krótki przegląd porad, dotyczących zwiększenia skuteczności zapamiętywania informacji. Liczymy, że któreś z nich nie okażą się być powszechnie znane a może sprawią, że proces studiowania stanie się przyjemniejszy.

  1. Naukę rozdziel na mniejsze porcje – zasada „zakuć, zdać, zapomnieć” nie prowadzi do lepszego zapamiętania treści. Zdaniem niektórych „zakuwanie” wszystkiego na raz może znacznie utrudnić dostęp do innych, zakodowanych wcześniej informacji. Zamiast tego, rozplanuj naukę w czasie – z odpowiednim wyprzedzeniem (np. 2-tygodniowym) rozpocznij zapamiętywanie informacji, wracając do nich co jakiś czas (np. co drugi dzień). Przygotowania rozpoczęte wcześniej nie wiążą się z ryzykiem siedzenia po nocach i koniecznością działania pod presją czasu.
  2. Skorzystaj z efektu odniesienia do Ja – informacje, które będziesz skłonny/-a powiązać z czymś, co ma dla Ciebie znaczenie, będą prawdopodobnie lepiej pamiętane. Nie musisz odwoływać się do wiedzy z poprzednich lat nauki (wiemy, że to także stanowi sprawdzoną metodę, ale realia są różne!), wystarczy, że skojarzysz to, czego się uczysz z czymś osobistym (np. jakimś wspomnieniem).
  3. Akronimy – technika, polegająca na tworzeniu skrótowców od pierwszych liter słów, które chcemy by były pamiętane; podobną metodą jest zapamiętywanie poprzez tworzenie zabawnych zdań, w których pierwsze litery słów mają przypominać ważne informacje (np. Na Ekierce Siedzi Wrona – NESW, czyli kierunki świata, przedstawione zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
  4. Kolory mają moc – jeśli kojarzenie informacji z kolorami to coś, czego nie testowałeś/-aś, spróbuj podkreślać lub oznaczać poszczególne partie materiału różnymi markerami, cienkopisami, karteczkami samoprzylepnymi.
  5. Ruszaj się i śpij! – aktywność, która zwiększa poziom tętna, korzystnie wpływa na tworzenie się nowych komórek w strukturze mózgowej odpowiedzialnej za zapamiętywanie (hipokampie, który zawsze kojarzył mi się z konikiem morskim, tak swoją drogą), z kolei podczas snu (zdrowego, a więc trwającego ok. 7 godzin, w dodatku – prowadzącego do poczucia bycia wyspanym) informacje zapamiętane w trakcie dnia są porządkowane i utrwalane. 

Liczymy, że przedstawione techniki okażą się ciekawą alternatywą dla wykuwania od deski do deski. Bardzo ważne jest znalezienie własnego stylu uczenia się – niektórzy lepiej zapamiętują informacje, które przepiszą własnoręcznie na papier, inni – jeśli odsłuchają nagrań przekazywanych informacji kilka razy. Zachęcamy do sprawdzania co okaże się najbardziej adekwatne dla Ciebie!

Opublikowano