ADHD a hejt

Masz mrówki w dupie?
Co ty masz ADHD?
Ogarnij się i przestań wszystkim przerywać. Gówno się znasz a się wcinasz xd
Uspokój się, nic nie osiągniesz, jeśli nie będziesz umiał/ła się skupić!
Kto wytrzyma z takim roztrzepańcem jak Ty?
Jesteś do niczego! Zaraz zaczniesz wyskakiwać z lodówki. 
To tylko niektóre przykłady hejtu w Internecie wobec osób z ADHD.

Czym jest hejt?

Hate (ang. nienawiść) może przejawiać się na różne sposoby. Możemy go spotkać pod postacią złych komentarzy, memów, filmów czy grafik. Nie zostawia widocznych śladów na ciele, ale pozostawia niewidoczne gołym okiem ślady na psychice. Według badań obecnie ponad 60% z nas dotyka ten problem. 

Jak odróżnić hejt od krytyki?

Hejt nie posiada żadnej wartości merytorycznej. Służy do wyładowania negatywnych emocji i nie daje możliwości polemiki. Jedynym celem jest upokorzenie i wyśmianie drugiego człowieka.

Przykład hejtu:

Zachowujesz się jakbyś miał/a owsiki w tyłku!

Krytyka zwłaszcza ta konstruktywna pozwala nawiązać dialog. Nie ma na celu upokorzenia drugiego człowieka, a jedynie wyraża o nim opinię w sposób kulturalny.

Przykład krytyki:

Moim zdaniem jesteś zbyt roztargniona/y. Nie jest mi po drodze z takimi ludźmi. 

Jak radzić sobie z hejtem?
  • Brak reakcji – zazwyczaj hejterowi chodzi właśnie o zwrócenie na niego uwagi. Są to zazwyczaj osoby nieszczęśliwe, które potrzebują uwagi. Po uświadomieniu sobie, że wpływ takich „opinii” jest równy 0 łatwiej nam będzie pokochać nas takich, jacy jesteśmy.
  • Konsekwencja – „psy szczekają, a karawana jedzie dalej”. Wymaga to bardzo dużej konsekwencji oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem. Można to osiągnąć poprzez uświadomienie sobie, że powinniśmy przejmować się krytyką jedynie tych osób, którym na nas zależy. 
  • Sport / ruch fizyczny – pozwala wyładować swoją energię. Badania pokazują też, że ze względu na wydzielane podczas sportu endorfiny jesteśmy bardziej skupieni, zmotywowani i dumni z siebie. Może to być nawet zwykły spacer na świeżym powietrzu

Opublikowano